Skip to main content

GLOSER

Streaming

Per definisjon er streaming en teknologi som brukes til å levere innhold til datamaskiner og mobile enheter over Internett. Streaming overfører data – vanligvis lyd og video, men i økende grad andre typer også – som en kontinuerlig flyt som gjør at mottakerne kan begynne å se eller lytte nesten umiddelbart.

Streaming er det du gjør når du sender live video på Internett. Det er også det som skjer når noen ser på videoen din.

Transcode

Transkoding er direkte digital-til-digital konvertering av en koding til en annen.

I live streaming-verdenen kan det hende du må bruke en omkodingstjeneste for å levere innholdet ditt til bestemte plattformer. Noen plattformer som Periscope krever en videostrøm av lavere kvalitet enn andre som for eksempel YouTube. Transkoding tar videostrømmen din og oppretter i utgangspunktet en annen versjon av den for å matche kravene til forskjellige plattformer og enheter.

Transrate

Transrering er prosessen med å endre en videofil fra en bitrate til en annen.

Vanligvis en del av ethvert transkodingssystem eller tjeneste utfører også dette. Transrating gir spesifikt en versjon av live stream med forskjellige bithastigheter eller oppløsninger for å oppfylle kravene eller begrensningene til en rekke sluttpunkter.

Encoding

Videokoding er prosessen med å konvertere digitale videofiler fra ett format til et annet.

Koding er den største delen av live streamingen! Det er det som tar feeden din og gjør den til en fil som kan streames over hele Internett. Encoding skjer vanligvis via en programvare, eller med en maskinvarekoder som du fysisk fester til videokameraet.

Ingest

Videoinntak er prosessen med å fange, overføre og lagre videofiler på en organisert måte for enkel identifikasjon og plassering i fremtiden.

Vanligvis hører du dette begrepet med henvisning til “ingest servere”. Dette er serverne som tar inn strømmen du streamer og enten lagrer den eller leverer den til publikum live.

Bitrate

I telekommunikasjon og databehandling er bitrate antall biter som formidles eller behandles per tidsenhet.

På vanlig engelsk er det hastigheten dataene dine flyr over internett. Hvis bithastigheten din er for treig, kan det føre til en dårlig videokvalitet, hakking eller en video som ser forvrengt ut.

Content Delivery Network (CDN)

Et innholdsleveringsnettverk, eller innholdsdistribusjonsnettverk (CDN), er et geografisk distribuert nettverk av proxy-servere og deres datasentre. Målet er å distribuere tjenesten romlig i forhold til sluttbrukere for å gi høy tilgjengelighet og høy ytelse.

I utgangspunktet lager en CDN kopier av dataene dine og sprer dem til datasentre over hele verden. Når noen går inn på den, eller i dette tilfellet, ser på en video. Vil CDN lede personen til kopien fysisk nærmest dem for å gi den raskeste og mest pålitelige forbindelsen.

Latency

Forsinkelse er tiden som går fra kilden sender en pakke til destinasjonen mottar den.

Dette er som din “tid” når du løper på videregående skole. Latency beskriver hvor lang tid dataene brukte på å nå destinasjonen.

Packet loss

Pakketap oppstår når en eller flere datapakker reiser over et datanettverk og ikke når målet.

Med andre ord er pakketap noe du finner i streamingstatistikken til koderen din og noen ganger på ingest-serveren eller plattformen du streamer til. Det forteller deg i utgangspunktet hvor mye av videoen din som ikke klarte å nå frem til serveren. Dette er en indikasjon på nettverksproblemer. Ideelt sett bør du ha lite eller ingen pakketap i en videostrøm av høy kvalitet.

Resolution

Skjermoppløsning er antall piksler i x- og y-dimensjoner for skjermer, TV-skjermer, mobile enheter eller andre type skjermenheter. Skjermoppløsningen måles vanligvis som bredde ganger høyde i piksler. For eksempel betyr oppløsning 1920 x 1080 at skjermen har 1 920 piksler i bredden og 1 080 piksler i høyden.

I hovedsak er oppløsningen størrelsen på skjermen din, og når du live streamer konfigurerer du en bestemt oppløsning for å sendingen.

Real-Time Messaging Protocol (RTMP)

RTMP var opprinnelig en proprietær protokoll utviklet av Macromedia for streaming av lyd, video og data over internett, mellom en Flash-spiller og en server. Macromedia eies nå av Adobe, som har gitt ut en ufullstendig versjon av spesifikasjonen til protokollen for offentlig bruk.

RTMP er en av de vanligste streamingprotokollene der ute. Det er det du bruker for å streame videoen din til Facebook, YouTube, Twitch eller noen av de andre populære tjenestene. Den har to deler som du får fra tjenesten og skriver inn i koderen din, en RTMP-adresse og en strømnøkkel (Stream key).

Stream key

Strømnøkkel er en kode som brukes til å identifisere en kilde for lyd- eller videostrøm for å vise strømmen på et nettsted eller en programvare over nettet.

Strømnøkkelen din er et passord du trenger for å kunne sende videoen din til en bestemt RTMP-server.

Media player

En mediespiller er en programvare som “spiller” lyd-, video- eller animasjonsfiler på datamaskinen.

Dette kan referere til tradisjonell programvare på en datamaskin, for eksempel Windows Media Player, eller det kan være en nettbasert spiller som finnes på et nettsted som JW Player.

Endpoint

Et endepunkt er en ekstern databehandlingsenhet som kommuniserer frem og tilbake med et nettverk som det er koblet til.

Eksempler på sluttpunkter inkluderer stasjonære datamaskiner, bærbare datamaskiner, smarttelefoner, nettbrett, servere, etc.

OTT

OTT står for “over-the-top”, et begrep som brukes for levering av film- og TV-innhold via Internett, uten at brukerne må abonnere på en tradisjonell kabel- eller satellitt-betalt-TV-tjeneste.

Netflix og Hulu er gode eksempler på OTT-tjenester, selv om det er mange andre som tilbyr et bredt utvalg av gratis og betalt innhold.

Video on Demand (VOD)

Video on demand er et programmeringssystem som gjør det mulig for brukere å velge og se på eller lytte til slikt video- eller lydinnhold som filmer og TV-programmer når som helst, i stedet for til en planlagt kringkastingstid.

Det sier stort sett alt.

Keyframe

Keyframe, eller intra-frame, er hele bildet i en video. Påfølgende rammer, deltarammene, inneholder bare informasjonen som er endret. Keyframes vises flere ganger i en strøm, avhengig av hvordan den ble opprettet eller hvordan den streames.

Når du konfigurerer live streaming-enkoderen, blir du ofte bedt om et nøkkelrammeintervall. Ulike tjenester krever forskjellige nøkkelrammeinnstillinger. Sørg for å sjekke streamingplattformen din for å finne den rette innstillingen og sikre den beste kvaliteten.